Thursday, March 9, 2017

Manfaat Lecithin bukan sekadar untuk kurus


Lecithin menjadi sebutan dalam hal menurunkan berat badan, menurunkan kadar kolesterol dalam darah, memecahkan lemak dan banyak lagi. Namun, tahukah anda fakta lanjut tentang Lecithin?

Lecithin berfungsi sebagai pengemulsi semulajadi yang bertindak dengan cara melekatkan pada lemak dalam darah seterusnya mengapung dan mengelakkan lemak degil tersebut melekat pada dinding membran.

Lecithin tidak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan kita. Lecithin boleh diperolehi dari kuning telur, jagung, kacang soya dan Lecithin dari kacang soya merupakan 'richest cholesterol-free source of lecithin'. Yang menriknya lagi, LEcithin Shaklee adalah bersumberkan dari kacang soya.
Antara kelebihan-kelebihan Lecithin:

1. Bertindak sebagai pelarut kolesterol, triglycerydes dan lemak-lemak yang lain. Ia banyak membantu mencegah penyakit-penyakit seperti darah tinggi, Stroke, penyakit jantung, arteri yang mengeras. Malah sesetenga pakar mengesyorkan pengambilan sehingga 6000-7000mg sehari jika berhadapan dengan masalah kesihatan sebegini.

2. Kenapa orang yang ingin kurus suka Lecithin? Sebab, ia bertindak mengemulsikan lemak. Tahukah anda Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian. Pengambilan Lecithin 4000mg sehari akan membuahkan hasil yang diidamkan.

3. Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat-zat penting dari saluran darah ke dalam sel-sel badan. Tanpa Lecithin yang mencukupi, membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses serapan. Banyak faktor yang menyebabkan membran sel mengeras. Antaranya seperti bahan kimia dalam persekitaran yang tercemar, bahan-bahan metal, dadah, penambah perisa makanan, racun serangga dan sebagainya. Jadi dengan menambahkan Lecithin dalam pengambilan harian akan menambah baik membran sel.

4. Lecithin membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati.

5. Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya fungsi saraf jadi kurang efisien. Mereka yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS dapat merasakan kesan yang positif selepas pengambilan Lecithin yang berterusan.

6. Lecithin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus, kuman dan bakteria. Disamping itu struktur Lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.

7.  Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang dan penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter. Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer's disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari untuk memulihkan sistem ingatan.

8. Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter di mana ia menggalakkkan proses tidur. Kekurangan hormon ini dikatakan punca insomnia.

9. Lecithin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru-paru kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Sebab itu ia berguna bagi mereka yang ada alahan, hay fever, asma, bronkitis dan emphysema.

10. Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi sendi-sendi dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang dan sistem penghadaman.

11. Lecithin adalah zat untuk kecantikan. Ianya perlu dalam menghasilkan rambut yang sihat, cantik, kulit yang lembut dan gebu dan juga mencegah eczema.

12. Lecithin diperlukan dalam penghasilan hormon seperti epinephrine. Jadi ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala menopause.

13. Lecithin bersama-sama unsur lain digunakan untuk mebuat BILE. Bile ini fungsinya ialah mencairkan lemak. Pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat-zat seperti vitamin A,D, E dan K ke dalam badan.

Bulan March 2017 ini Shaklee promosikan produk Lecithin untuk semua. Anda boleh mendapatkan harga promosi dua botol Lecithin pada harga RM55.65. Untung tau!






Untuk sebarang pertanyaan atau konsultasi mengenai produk, boleh hubungi saya seperti di bawah.


Hubungi saya,
Pengedar Sah Shaklee Anda:
 Riana
SID: 919816
hazryana@gmail.com
FB:HARZ Care & Beauty
Instagram: nonamanis_shaklee

Whatsapp/Telegram: 0192469820


*THIS PRODUCT IS NOT INTENDED TO DIAGNOSE, TREAT, CURE OR PREVENT ANY DISEASES. Produk ini bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment